Opleiding tot Continuous Improvement Manager
Type: Classroom mixed groep
Tijdens deze opleiding Continuous Improvement Manager (CI Manager) leert u de methoden en technieken voor continuous improvement toepassen en samenwerken met het lijnmanagement en alle medewerkers. U wordt met deze training in continuous improvement de professionele coach, die de organisatie begeleidt in de toepassing van continuous improvement van alle processen in de hele organisatie. Op een praktische manier leert u verbeterprocessen leiden en organiseren, zodat process improvement kan ontstaan en continuous improvement operationeel wordt gemaakt.
Resultaten
Ontdek de noodzakelijke facetten om aan Continuous Improvement te kunnen doen. Alle noodzakelijke handvaten worden aangeleerd om zelf aan de slag te gaan als Continuous Improvement Manager. Je werkt tijdens deze opleiding een plan uit om aan de slag te gaan met Continuous Improvement in jouw bedrijf !
Programma
Tijdens deze opleiding toont de OPEX Expert hoe je via specifieke maar eenvoudige technieken een OPEX programma kan opstellen in jouw bedrijf. We vertrekken hierbij vanuit het Lean Six Sigma Performance Model: wat zijn verspillingen in ons bedrijf en hoe kunnen we ze in kaart brengen. Hierna worden technieken aangeleerd aan de hand van praktische voorbeelden. We volgen hierbij de volgende 5 stappen aan de hand van de bekende A3 problem solving methode, ondermeer gebruikt bij Toyota en tal van andere bedrijven die werken rond Continu Verbeteren en Operational Excellence
Deel 1: Van Operationeel management naar Operational Excellence
=> waar komt managament en Operationa Excellence vandaag, en hoe wordt dit nu toegepast in verschillende bedrijven? Wat is de basis voor een goed OPEX model voor jouw bedrijf? Welke elementen zijn er nodig om Continuous Improvement te laten werken?
Deel 2: Verbeterprocessen: Lean tools en technieken, selectie in functie van het bedrijf !
=> Wat is Lean en hoe kunnen we dit efficient toepassen in ons bedrijf?
Deel 3: Verbeterprocessen: Six Sigma en A3 methode: technieken en toepassingen
=> wat moet je weten als Six Sigma coach, hoe brengen we deze technieken levend in de organisatie
Deel 4: Betrouwbaarheid van processen en systemen (TPM)
=> hoe betrouwbaarheid toepassen in het bedrijf, hoe samenwerken met onderhoud en engineering?
Deel 5: 3 Key OPEX Processes: Learning From Incidents, Risk Management, Management of Change
=> wat zijn deze processen en hoe incorporeren in jouw organisatie?
Deel 6: Verbeter teams en Teamwerk + de rol van training
=> hoe leiden we verbeterteams naar goede resultaten, wat is de rol van een technical training organisatie?
Deel 7: Leiderschap nodig voor Continu verbeteren + Lean Leadership
=> wat is het leiderschap dat we verwachten van de medewerkers, managers en CI manager?
Deel 8: Project Management + Six Sigma Project Review coaching
=> hoe projecten ondersteunen, communiceren, promoten?
Deel 9: Change Management
=> hoe omgaan met verandering en weerstand in alle lagen van de organisatie?
Deel 10: OPEX Implementatie, KPI's en roadmap en hoe begin je eraan? Van Scan tot Plan
=> stel je eigen OPEX implementatie plan op
Doelgroep
Managers die reeds een aantal projecten hebben doorzwommen, en ben je reeds in bezit van een Green/Black Belt. Ze zijn reeds een tijdje in functie of zullen binnenkort aan de slag gaan als Operational Excellence Manager en wensen zich te verdiepen in Operational Excellence.
Problem Solving op de werkvloer voor Teamleaders
Leer samen met jouw medewerkers de problemen zien, prioritiseren en aanpakken !
5S Opleidingstraject op de werkvloer
Leer en Implementeer 5S in je organisatie onder begeleiding van een Operational Excellence Expert !
Lean Leiderschap voor Productie Omgeving
Geef jouw Teamleaders de handvaten om aan de slag te gaan met een performant Team !
Voice of the Customer, wat wilt jouw klant?
Een van de 1ste vragen om te stellen om een goede service of product te leveren: wat wil de klant... Aan de hand van een interactieve workshop gaan we hiermee aan de slag !
8D Problem Solving voor Professionals
Werk systematisch jouw problemen weg met de bewezen 8D Methode
Root Cause Analyse (RCA) voor Professionals
Werk systematisch jouw problemen weg met de bewezen Root Cause Analyse methodes!
FMEA en Risico Management voor Professionals
Beheer je risico's aan de hand van FMEA, de methode voor risico beheersing.... !
Six Sigma Green Belt
Pak meer complexe problemen aan met de bewezen Six Sigma DMAIC Green Belt Methode.
Six Sigma Black Belt
Pak meer complexere problemen en opportuniteiten aan met de bewezen Six Sigma DMAIC methode
Betrouwbaarheid verhogen door TPM (Total Productive Maintenance )
Breng samen met jouw team de betrouwbaarheid van jouw installaties naar een hoge niveau. Technieken zoals TPM, OEE, preventief onderhoud, 5S en SMED komen hier aan bod !